A legtöbb rejtélyes elemet tartalmazó filmben a titok mögött meghúzódó igazság kiderül, mielőtt az utolsó filmkockák leperegnek. De ez nem mindig van így, sőt, minden idők legnagyobb mozijai közül jó néhány végződik feloldatlan, szándékosan válasz nélkül hagyott kérdésekkel.
(9) A tégla – Ki az apa?
Martin Scorsese bűnözőfilmje, A tégla a Billy Costigan beépített rendőr és a massachusettsi állami rendőrségbe beszivárgó ír alvilági arc, Collin Sullivan macska-egér játékát mutatja be. Ahogy egy ilyen sötét alaphelyzettől várni lehet, a dolgok meglehetősen összekuszálódnak – különösen akkor, amikor Costigan lefekszik Sullivan barátnőjével, Madolinnal.
Amikor Madolyn teherbe esik, nem világos, ki a baba apja, Costigan vagy Sullivan. A film határozottan azt sugallja, hogy Sullivan nem teljesített valami fényesen a hálószobában, míg a Costigan és Maddie találkáit szemlélve biztosak lehetünk abban, hogy ők ketten nem küzdöttek hasonló hiányosságokkal. Mégis, Madolyn elég magabiztosnak érzi magát, hogy elmondja terhességét Sullivannek anélkül, hogy gyanakvást ébresztene benne afelől, hogy van legalább egy külső tényező megkérdőjelezhetné, hogy ő az apa.
(10) Kill Bill – Budd és Bill viszálya
Újabb Tarantino-film, újabb megoldatlan rejtély! A Kill Bill 2-ben megtudjuk, hogy Bill és öccse, Budd valami múltbéli sérelem miatt távolodott el egymástól. Hogy pontosan mi okozta a testvérek közötti konfliktust, nem tudjuk, viszont ez elég volt ahhoz, hogy Budd örökre hátat fordítson a Halálos Viperák bérgyilkos csapatnak.
A feszültség itt Budd bűntudatából is fakadhat, amiért ő is részt vett a menyasszony és gyermeke meggyilkolásában. Budd nyilvánvalóan szenved tettei kísértéseitől az ő cselekedeteit – például hogy szabadon elismerte, hogy a menyasszony megérdemelte a sorsát – és indokolt azt feltételezni, hogy a bátyját hibáztatja azért, hogy balul sültek el a dolgok. Ugyanakkor az is simán megeshet, hogy acsarkodásuk valami ettől teljesen független dologból ered, szóval ha csak Tarantino úgy nem dönt, hogy lerántja erről a leplet, soha nem fogjuk tudni, miért fújnak egymásra a srácok.zálya
(11) Az út – Az apokalipszis
Ha van valami, amiből a mozi világában nincs hiány, az a poszt-apokaliptikus jövőkép – de kevés borzasztóbbat találunk John Hillcoat Az út című alkotásánál. A Cormac McCarthy Pulitzer-díjas regénye alapján készült film egy meg nem nevezett apának és fiának a túlélésért folytatott erőfeszítéseit követi egy olyan világban, melyet egy meghatározatlan katasztrófa rendezett át. Hillcoat hű marad az eredeti szöveghez, és nem osztja meg a közönséggel a katasztrofális pusztulás pontos mikéntjét.
Előállhatunk különböző elméletekkel a tanulmányaink alapján – például a hamuval borított táj és az állatvilág pusztulása együttvéve egy nukleáris holokausztot, egy meteorzáport vagy akár egy hatalmas vulkánkitörést is jelezhet. De ha túlságosan beszippant minket a „Mi okozta Az út-ban a katasztrófát?”-kérdés, elterelődik a figyelem az igazán fontos kérdésről: „Mi lesz ezután?”
(12) A dolog – Ki a dolog?
John Carpenter 80-as évekbeli kultikussá vált filmjében a „dolog” egy olyan parazita, idegen lény, amely birtokba veszi és imitálja emberi áldozatát. Nem meglepő, hogy amikor egy ilyen életforma elszabadul egy szűk antarktiszi kutatóbázison, akkor a paranoia bomlasztó légköre villámgyorsan elharapódzik. Miután a bázis lakói elhulltak, mint a legyek – vagy a dolog, vagy a saját őrületbe kergetett kollégáik áldozatai lesznek – csak a pilóta, MacReady és a műszerész Childs maradnak talpon. A szörny látszólag elpusztult, úgyhogy úgy tűnik, a páros megpihenhet. Vagy mégsem?
Mint kiderül, nem igazán. Lássuk be, van esély arra, hogy akár MacReady, akár Childs még mindig a dolog gazdateste: bizonyítani pedig semmit sem tudnak sem ők, sem mi. Úgy tűnik, mindkét férfi elfogadja sorsa reménytelenségét, csendben megosztozva egy sörön, felkészülve a lassú fagyhalálra!