Van, amikor a színész jobban ráérez a sztorira, mint a forgatókönyvíró. Nincs is jobb, hitelesebb azoknál a jeleneteknél, melyekben a színész szövege, mozdulata, gesztusa nincs előre megírva, hanem improvizáció útján kerül felvételre. Ezen jelenetekből jópárat benne is hagynak a filmekben.
Igen sok ikonikus pillanat gyűlik össze így a filmforgatások során, melyekből összegyűjtöttünk most Nektek egy párat.
1. Ryan közlegény megmentése
A színészek gyakran rögtönöznek egy-egy szót vagy mondatot, az már jóval ritkább, hogy egy komplett sztorit improvizálnak. Spielberg háborús filmjében pont ez történt, a Matt Damon által alakított közlegény arról panaszkodik a megmentőinek, hogy már alig emlékszik rá, hogyan néznek ki a testvérei. Hogy felfrissítse a memóriáját, felidézi azt az esetet, amikor meglepték a bátyjukat szex közben, és a partnere, egy meglehetősen csúnya nő futni kezdett a ruhájával a fején, és mivel nem látott rendesen, nekirohant a falnak. A teljes anekdotát Damon improvizálta, és a színésztársak meg voltak győződve róla, hogy a sehová nem vezető, bizarr sztori a vágószoba padlóján végzi, de Spielberg úgy érezte, tökéletesen jellemzi a karaktert, ezért benne hagyta a filmben.
2. Titanic
Ha filmes rögtönzésekről beszélünk, akkor automatikusan a színészekre gondolunk, pedig a rendezők is szoktak improvizálni, sőt ha úgy vesszük, akkor a munkájuk lényege a rögtönzés, az alkalmazkodás a változó körülményekhez. James Cameron olyan aprólékosan megtervezett mindent a később 11 Oscart begyűjtő Titanic előkészülete során, hogy joggal gondolhatnánk, nem hagyott semmit az utolsó pillanatra. Ehhez képest a legendássá váló „Én vagyok a világ ura!” mondat nem szerepelt a forgatókönyvben. A rendező azonban a forgatás közben érezte, hogy a jelenetből, amelyben Leonardo DiCaprio karaktere felkapaszkodik a hajó orrára, valami még hiányzik, ezért javasolta a színésznek, hogy kiabálja el az idézett mondatot. A többi filmtörténelem.
3. Taxisofőr
Martin Scorsese klasszikusában De Niro alakítja a címbéli, egyre jobban bekattantó férfit, aki a talán legikonikusabb jelenetben saját magához beszél a tükörben. Paul Schrader, a forgatókönyv írója mondta egyszer, hogy szerinte ez a rész a film legjobb jelenete, amit nem is ő írt. A szkriptben csupán annyi szerepelt, hogy Travis a tükör előtt áll és magához beszél – azaz minden Robert De Niro leleménye. A “Hozzám beszélsz?” szöveget Bruce Springsteentől nyúlta le, mert néhány nappal a felvétel előtt ellátogatott egy koncertjére, ahol a zenész ezt kérdezte a nevét skandáló tömegtől. (Az angolban a „You” jelölhet többes számot is, így a „You talkin’ to me” a koncertszituációban inkább annak feleltethető meg, hogy „Hozzám beszéltek?” – a szerk.)