Mai felgyorsult világunkban nemcsak a fogyasztás mértéke vagy a művészeti ízlés változott meg gyökeresen, hanem a zsidó-keresztény kultúrkör hatására évszázadokon át fennálló erkölcsi normák is egyre inkább felborulni látszanak. Míg néhány száz éve elképzelhetetlen volt a válás, addig manapság a házasságok csaknem felére ez a sors vár. Míg régebben a szüzesség és az apai áldás hatalmas érték volt, ma már ódivatúnak tekintik azt az embert, aki még tiszteletben tartja ezeket. Ma már a párkapcsolatok zöme élettársi kapcsolat, melyet „könnyebb” felbontani, ha felbukkan egy csinosabb, izmosabb vagy gazdagabb egyén. Ma a szerelem szinte azonossá vált az intim kapcsolattal, ha „kihűlt”, nem a szeretet megújítása, hanem egy újabb alany keresése indul be.
4) A szerelem hálójában (1998)
Joe Fox (Tom Hanks) és Kathleen Kelly (Meg Ryan) eleinte ősellenségek, akárcsak Mr. Darcy és Lizzy egy jól ismert történetben. A két sztori között csak az a különbség, hogy Joe és Kathleen mindketten stabil párkapcsolatban élnek, amikor elkezdenek randizni, bár szinte tapintható, hogy párjaikra ráillik a „nem az igazi” jelző. Ez az amúgy kedves, ártatlan film így kap egy leheletnyi ultramodern színezetet, mintha egy párkapcsolatban ugrásra készen várnánk a következőre.
5) A promise (2013)
Bár a filmnek nincs magyar szinkronja, megér egy-két szót. Lotte Hoffmeister (Rebecca Hall) csinos, férjes asszony. Férje, Karl Hoffmeister (Alan Rickman) tisztes vállalkozó, az acélművek vezetője. Amikor az üzletben egy fiatal, tehetséges férfi, Frederich (Richard Madden) a segítségére siet, kész a baj. Persze, hogy az ártatlan férfi beleszeret a fiatalasszonyba, és persze, hogy a nő többre tartja a szerelemként definiált lángoló érzést a házastársi hűségnél. A film címe egy ígéretet takar, melyet Lotte és Friedrich tesznek egymásnak. Vajon a való életben történik olyan, hogy maga a férj ismeri el, hogy nem kellett volna útját állnia feleségének, aki egy másik férfiba szerelmes? Bár ez még csak a kezdet…
6) Ízek, imák, szerelmek (2010)
A változatosság kedvéért itt nem unatkozó, hanem fásult feleségről (Julia Roberts) beszélünk, aki nem házassága és a férje iránt érzett szerelem megújítására, hanem új kalandokra vágyik, és elmenekül otthonról. És ahogy az már lenni szokott, egy sármos fiatalemberbe botlik, aki mellett újra „önmagának” érzi magát. A gondtalan élet, a különböző vallások kipróbálgatása, az utazás és evés-ivás mellé mi más hiányzik, mint egy szerelmes lovag, akit cseppet sem zavar, hogy az nő, akibe szerelmes, férjes asszony?